#DIGITUVI
  • digiTuvi
  • Viedokļi
  • Fakti
  • Aktuāli
    • Digitālā nedēļa
  • Kontakti

konferenču cikla "Digitāla Latvija. Iespējas un izaicinājumi" akcenti 

Pāreja uz studijām attālināti nav tikai lekciju lasīšana tiešsaistē, bet būtiska studiju procesa restrukturizācija
​

atbild Jānis Grabis
Rīgas Tehniskās universitātes profesors, Informācijas tehnoloģiju institūta direktors

Kā Jūs vērtējat uzņēmumu, valsts pārvaldes iestāžu, augstskolu un dažādu citu institūciju, Latvijas digitālo briedumu šajā ārkārtas situācijā pārsvarā strādājot attālināti?
Latvijas augstākās izglītības institūcijas (AII) ir izveidojušas adekvātu materiāltehnisko nodrošinājumu e-studiju nodrošināšanai. Tajās darbojas e-studiju platformas, ir atbilstoša datošanas infrastruktūra un studiju līdzekļi ir pieejami tiešsaistē. Tomēr AII trūka spēcīga impulsa plaši izmantot tālākizglītības iespējas, Covid-19 ir kalpojis par šādu impulsu. Datorzinātnes un informācijas tehnoloģijas jomā pāreja uz attālinātu studiju režīmu nav kritiski ietekmējusi studiju procesu, bet rezultāti labāk būs zināmi studiju gada beigās. Jāņem arī vērā, ka dažādās nozarēs būtiski atšķiras iespējas studiju kursus pilnībā apgūt attālināti.

Kāda ir Jūsu pieredze un viedoklis par digitālo risinājumu un rīku pieejamību un efektivitāti attālināta darba veikšanā? Vai attālinātajā darba procesā ir arī jaušamas kādas mentālas vai tehniskas izmaiņas un problēmas?
Attālināta studiju procesa īstenošanai tiek izmantotas telekonferences, e-studiju platformas un attālināti pieejami datošanas un izziņas resursi. Telekonferences ir tiešsaistes komunikācijas līdzeklis, kas ļauj operatīvi apmainīties ar informāciju un apspriesties, bet tās prasa augstāku pašorganizēšanās pakāpi un darba motivāciju. Pastiprināta vērība jāveltī atgriezeniskās saites nodrošināšanai. Attālinātā režīmā grūtāka ir sarežģītu problēmu risināšana un diskusiju organizēšana. Pašreizējā pieredze rāda, ka tiešsaistes studiju procesu efektīvāk ir īstenot vidēja izmēra grupām un ierobežota tvēruma problēmu risināšanai.

Kādi, Jūsuprāt, ir digitālās transformācijas procesa galvenie izaicinājumi ekonomiskās krīzes pārvarēšanā un institūciju darbības ilgtspējīgai nodrošināšanai?
Pāreja uz studijām attālināti nav tikai lekciju lasīšana tiešsaiste, bet būtiska studiju procesa restrukturizācija, jo ir nepieciešama citu studiju metožu izmantošana. Tās ir jāpielāgo dažādiem studiju kursiem un līmeņiem. Pēc ierobežojumu beigām AII saglabās attālinātas studiju iespējas, bet būs nepieciešams izveidot kopīgu pieeju studiju programmas līmenī, kā kombinēt klātienes un tiešsaistes studijas, kas arī var tikt īstenotas dažādos veidos. Jāatceras, ka socializācija ir ļoti nozīmīga studiju procesa komponente, kuras īstenošana tikai tehnoloģiskā līmenī būtu ļoti izaicinoša. Tomēr pašreizējā situācija paver milzīgas iespējas visumā cieši noslēgtās studiju programmas pārveidot par atvērtām un elastīgām studiju programmām. Šonedēļ attālināti piedalos starptautiskā konferencē “36th IEEE International Conference on Data Engineering”, kas sākotnēji bija plānota Dalasā (ASV), pateicoties konferences norisei tiešsaistē, tās dalībnieku skaits ir pieaudzis desmitkārtīgi.

Proudly powered by Weebly
  • digiTuvi
  • Viedokļi
  • Fakti
  • Aktuāli
    • Digitālā nedēļa
  • Kontakti